Bij het optimaliseren van je winkel is het ook belangrijk om informatie te vergaren over de winkelroute van je klanten en welke producten de meeste mensen kopen. Indien je over deze informatie beschikt kan je je winkel inrichting aanpassen zodat je jou klanten een langere route kan laten volgen en op deze manier de impuls aankopen van je klanten te stimuleren. Er bestaan genoeg middelen om een heatmap of winkelroute van je klanten te krijgen waardoor je retail statistieken vergaard die jou een voordeel geeft ten opzichte van je klanten. De eerste manier om een heatmap te maken zodat je de winkelroute terugvind is het gebruiken maken van camera’s in je winkel en deze verbinden met een bepaalde software. Vervolgens maakt deze software een heatmap van de plaatsen in de winkel waar men het meeste naartoe gaat. Ook kan je met deze software nog tal van andere informatie vergaren. Er zijn softsware die er ook kunnen opmerken naar welke producten, op welke hoogte de klanten het meeste kijken. Op die manier kan je de inrichting van je winkel aanpassen om zo een maximale omzet te creëren. Een tweede mogelijkheid om een soort heatmap te verkrijgen is het gebruik maken van een techniek die het bedrijf Crumbbase gebruikt. Zij gebruiken een systeem waarbij ze WiFI sensoren in de winkels plaatsen. Zolang mensen zich niet hebben uitgeschreven voor dit systeem en de WIFI op de smartphone geactiveerd is. Aan de hand van het WiFi signaal dat de gsm’s uitzenden kan men zien welke route men aflegt in de winkel. Vervolgens kan je ook nog informatie vergaren zoals hoe vaak bepaalde klanten in je winkel komen, hoe lang zij in de winkel komen enzovoort. Zo kan je nog extra informatie over je klanten vergaren en de loyaliteit van je klanten meten en indien nodig hierop inspelen. |
https://www.crumbbase.nl/ |